Monday, October 20, 2014

Mini garden saya

Assalamualaikum..

Nak update pasal mini garden saya.
Jom tengok gambar dulu.

 Ni la dia mini garden saya depan rumah.
Ok la kot for beginner macam saya.



Ok, jom saya perkenalkan dengan pokok2 kesayangan saya.

Dari kiri (bawah) : Tomato, cili padi, serai (baru tanam)

Dari kiri (tengah) : Pokok bunga daisy (blm tumbuh2), tomato (baru bertunas), pokok bunga matahari teddy bear (baru tanam)

Dari kiri (atas) : 1 & 2 dari kiri tu beli yg siap dah, cuma transfer ke pasu lain je. 3 dari kiri pokok bunga matahari (jenis giant)

Wish list pokok yang nak ditanam lagi:
1) Daun kesum (dah cucuk petang tu, harap menjadi)
2) Daun kunyit
3) Daun bawang
4) Parsley
5) Daun pandan

Pastu pokok hiasan pon nak pergi carik kat nursery nanti.
Nak carik yg besar & merimbun sikit.
Bagi hijau sikit depan rumah.
 

 

9 comments:

Fizah said...

wahhh bagusnya ada mcm2 tanaman...nk tiru jgk ntilah...:))

Z i E L A said...

hehe baru je start fizah..
masih baru dalam bidang gardening ni..

baizura said...

Alaa comel nye kebun dia... saya tanam tak menjadi... takpe pasni sambung semula... aritu sebab panas kot...

Z i E L A said...

cuba lagi ye baizura..
saya pon mule2 ingat x tumbuh pokok cili tu, lepas seminggu tengok2 ada keluar pucuk..

best2..

NabilaHasyim said...

Pokok daun kunyit, nak tanam mcmana ek?
Sy Cuba tanam kunyit yg beli kat pasar, xnaik pun...

Nanti beri tunjuk ajar ye.
Syok jg klu ada daun kunyit, senang nk masak rendang...

Z i E L A said...

Saya pon belum tanam lagi.
Nanti dahntanam dan menjadi, saya share kat blog ye.

Aah sy pon suka masak rendang.
Ada daun kunyit br best kan.

NabilaHasyim said...

Ziela, huhu...
Saya ada pergi nursery pokok.
Ensuami xsabar nk daun kunyit.
Jd beli terus jek.
Rm4, dah siap ada daun bo masak.
Balik, tukar masuk pasu je, lega saya dah ada belaka, buka nk masak. Hihi.

Z i E L A said...

Wah bestny nabila..
saya pon mmg plan nak g nursery tp x smpt2 lagi..

Unknown said...

wow..senang nak masak-masak